• ChatGPT-maker OpenAI heeft bevestigd dat een beperkt aantal gebruikers een nieuwe zoekmachine op basis van kunstmatige intelligentie test.
  • Het nieuwe product, SearchGPT genaamd, moet het opnemen tegen Google’s zoekmachine.
  • De vraag is of het SearchGPT wél lukt om de dominantie van Google aan te tasten. Daar is Microsoft met zoekmachine Bing nog niet in geslaagd.
  • Lees ook: Steve Jobs voorspelde de komst van ChatGPT al 40 jaar geleden, blijkt uit nieuw beeldmateriaal

ChatGPT-maker OpenAI trok donderdag het doek van ‘SearchGPT’, een vroege versie van een eigen zoekmachine op basis van kunstmatige intelligentie.

In een blogpost laat OpenAI weten dat het “SearchGPT test, een tijdelijk prototype van nieuwe AI-zoekfuncties die snelle en tijdige antwoorden geven met duidelijke en relevante bronnen”.

Het AI-bedrijf zegt dat het de zoekmachine voor nu alleen bij een kleine groep testers heeft neergelegd. Uiteindelijk zou het opgenomen moeten worden in een toekomstige versie van ChatGPT. Mocht je mee willen testen, dan kun je je aanmelden voor de wachtlijst op de site.

Na de aankondiging, liet CEO Sam Altman van OpenAI op X weten dat “er ruimte is om zoeken veel beter te maken dan het nu is”. Hij is ook verrast hoeveel hij het prefereert boven “ouderwetst zoeken”.

Hetzelfde als Google, maar toch anders

In de video in de blogpost is te zien dat SearchGPT visueel erg veel lijkt op Google. Maar er zijn verschillen, want de resultaten die getoond worden, zijn inhoudelijker dan wat Google presenteert met samengevatte antwoorden en links. Het toont ook minder resultaten, waar Google pagina's vol met links toont.

OpenAI heeft hier met opzet voor gekozen, want het stelt dat "het vinden van antwoorden op het web lastig kan zijn", en dat het vaak meerdere pogingen kost om "relevante resultaten te krijgen".

"We geloven dat door het verrijken van de conversationele mogelijkheden van onze modellen, met actuele informatie van het web, het vinden van wat je zoekt sneller en makkelijker wordt", aldus OpenAI in de blogpost.

SearchGPT kan het web in real-time doorzoeken en automatisch resultaten van zoekmachine Bing van Microsoft samenvatten. Microsoft werkt samen met OpenAI en heeft miljarden dollars in het bedrijf geïnvesteerd.

De nieuwe functionaliteit biedt gebruikers ook de mogelijkheid om de bronnen van de vraagbaak te identificeren. SearchGPT plaatst "duidelijke, in-line, links naar benoemde bronnen", aldus de blogpost. Het moet gebruikers helpen om te achterhalen waar ChatGPT de informatie vandaan heeft gehaald.

Het gevecht tegen de dominantie van Google

OpenAI is van plan om met SearchGPT de concurrentie aan te gaan met Google's Search Generative Experience (SGE) en AI-startup Perplexity AI.

Google's SGE geeft gebruikers ook een door AI gegenereerde samenvatting van zoekresultaten, maar deze functionaliteit bevindt zich nog in de testfase en is nog niet beschikbaar voor gebruikers.

Het is erg lastig om voet aan de grond te krijgen in de door Google gedomineerde zoekmarkt. Iets wat Bing met de integratie van ChatGPT al aantoonde door nagenoeg geen marktaandeel te winnen van de gevestigde orde. Op dit moment heeft de zoekmachine van Microsoft 5,5 procent marktaandeel in handen.

Maar tegelijkertijd is het wel een lucratieve markt. Google boekte vorig jaar 175 miljard dollar omzet met alleen advertenties op de zoekmachine. Dat is fors meer dan de 162,45 miljard dollar die het er in 2022 mee binnenhaalde.

Nu duidelijk is dat Microsoft met Bing Google niet van de troon kan stoten, laat staan de troon kan laten wiebelen, is het nog maar de vraag of OpenAI dat wel kan doen. CEO Satya Nadella van Microsoft had bij de lancering van Bings integratie van ChatGPT goede hoop. Hij stelde dat "AI elke softwarecategorie fundamenteel zal veranderen, beginnend bij de grootste categorie van allemaal - zoeken".

LEES OOK: 4 manieren waarop ChatGPT je productiever op werk kan maken